Dirk Jacobs, directeur-generaal van FoodDrinkEurope, de Europese brancheorganisatie voor de voedsel- en drankenproducerende industrie. - Foto: FoodDrinkEurope
FoodDrinkEurope vindt dat het promotiebeleid van de EU voor voedingsmiddelen meer gericht moet worden op derde landen. De brancheorganisatie van de voedingsmiddelen- en drankenproducenten in Europa constateert dat steeds minder geld wordt besteed aan promotie in landen buiten de EU.
De EU heeft een budget voor de promotie van voedingsmiddelen en agrarische producten. Daar is â¬Â 176 miljoen voor beschikbaar in 2022. Dat is â¬Â 15 miljoen minder dan het budget in 2020, schrijft Léna Girard, manager Economic Affairs bij FoodDrinkEurope, in een bijdrage op LinkedIn. âDe laatste jaren is het aandeel in het budget bestemd voor promotie in derde landen behoorlijk gedaald. Wij vinden dat de nadruk moet liggen op landen buiten de EU. De promotie kan daar helpen het marktaandeel van Europese producten te vergroten, of om nieuwe afzetmarkten te openen.â
Promotiebeleid van belang
Girard vindt het promotiebeleid van belang voor de voedingsmiddelensector. âHet ondersteunt het concurrentievermogen van de Europese agrovoedingssector. In de huidige economische en geopolitieke context worden de Europese en mondiale toeleveringsketens voor agrovoeding op de proef gesteld, door het risico op een tekort aan grondstoffen en voedingsingrediënten. Het beleid voor de afzetbevordering is een belangrijk middel om Europese voedingsmiddelen- en drankensector te versterken.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij