Bij de presentatie van de jaarcijfers begin mei bezwoer topman Emmanuel Besnier nog dat Lactalis alleen werkt met dierlijke melk en dat ook zo wilde houden. Foto: ANP
Lactalis, het grootste zuivelbedrijf ter wereld, stapt ondanks ontkenningen van topman/eigenaar Emmanuel Besnier toch in plantaardig.
Het Canadese dochterbedrijf heeft aangekondigd dat het een melkfabriek in Sudbury, Ontario, gaat ombouwen voor de productie van plantaardige âzuivelproductenâ. Bij de presentatie van de jaarcijfers begin mei bezwoer Besnier nog dat Lactalis alleen werkt met dierlijke melk en dat ook zo wilde houden.
Ik ben ervan overtuigd dat zuivelproducten beter zijn voor de gezondheid en de smaak dan al die plantaardige sappen
âWe gaan niet met de mode mee en ons vak veranderen. We blijven voor alles melkbedrijven. Ik ben ervan overtuigd dat zuivelproducten beter zijn voor de gezondheid en de smaak dan al die plantaardige sappenâ, aldus Besnier. Hij deed die uitspraken niet in het hoofdkantoor in het Franse Laval, maar in Boston om te onderstrepen dat Noord-Amerika voor Lactalis nu de belangrijkste groeimarkt is.
Verse melk niet meer winstgevend
Maar nu heeft Lactalis Canada, dat in 2011 in handen kwam van de Fransen door de overname van het Italiaanse Parmalat, toch laten weten dat het op de plantaardige toer gaat. De reden is eigenlijk negatief: de Canadese markt voor verse melk is niet langer winstgevend. âDat is het resultaat van het al langdurig teruglopen van de volumes en de gestegen kosten in de versemelkmarkt in Ontario, die hebben geleid tot een afnemende winstgevendheid en economische levensvatbaarheid van Lactalisâ vloeibare activiteiten in Sudburyâ, legt het bedrijf uit.
De fabriek in Ontario, een van de zeventien fabrieken van Lactalis in het land, wordt daarom de komende maanden omgebouwd tot een moderne gespecialiseerde productiefaciliteit voor plantaardige producten. De inname en productie van dierlijke melk en zuivel zal al op 30 september stoppen.
Corebusiness is zuivel
CEO Mark Taylor licht toe: âTerwijl onze corebusiness zuivel is, volgen we als innovatieleider voortdurend de consument en zoeken we continu naar kansen om te innoveren en te reageren op de markt, zoals wordt aangetoond door de komende expansie in plantaardig. Ons doel is om het leven van de Canadezen te verrijken en te koesteren en dat geldt ook voor ons nieuwe aanbod dat consumenten zal voorzien van aanvullende hoogkwalitatieve plantaardige producten. Consumenten kunnen profiteren van onze huidige capaciteit en vaardigheden, maar ook van onze rijke en lange zuivelervaring.â
Danone en Savencia
Lactalis is niet het eerste Franse zuivelbedrijf dat in plantaardig stapt. Danone was de voorloper met de overname in 2017 van het Amerikaanse Whitewave, producent van de amandeldranken Alpro. Danone heeft inmiddels plantaardig volledig geïntegreerd in de onderneming en rapporteert dierlijke en plantaardige producten ook als één divisie. In oktober vorig jaar kocht Savencia, fabrikant van een reeks merkkazen zoals Caprice des Dieux en Tartare, het Amerikaanse Hope Foods, producent van humus en andere plantaardige dips. âOnze corebusiness blijft kaas en andere zuivel, maar we willen een nieuw aanbod ontwikkelen in de plantaardige categorie met smaak differentiatie en premium merken. Hope brengt nieuwe groei in premium natuurlijke voedingswarenâ, zei Hean-Paul Torris, CEO van Savencia, bij die gelegenheid.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst