Skip to content

FrieslandCampina komt met melkvervangers onder het merk Campina

Zuivelbedrijf FrieslandCampina introduceert plantaardige melkvervangers onder het Campina-merk.

Updated on:
Business
Nieuws
Het zijn de eerste plantaardige producten onder het Campina-merk.  Foto: FrieslandCampina premium

Het zijn de eerste plantaardige producten onder het Campina-merk. Foto: FrieslandCampina

Zuivelbedrijf FrieslandCampina introduceert plantaardige melkvervangers onder het Campina-merk.

Het gaat om drie nieuwe producten: barista haver (voor gebruik in bijvoorbeeld cappuccino’s), haverdrink en sojadrink. Het bedrijf zegt hiermee te voorzien in de groeiende consumentenvraag naar variatie. Het zijn de eerste plantaardige producten onder het Campina-merk. Eerder bracht FrieslandCampina al een plantaardige variant op chocomel op de markt en een havervariant van koffiemelk onder het Friesche Vlag-merk.

Plantaardig assortiment onder Campina

Dustin Woodward, managing director FrieslandCampina Nederland: “Campina is al 150 jaar een sterk merk in zuivel en beweegt ook nu mee met de veranderende behoeften van de consument.” Volgens FrieslandCampina blijkt uit onderzoek dat 87% van de consumenten een plantaardig assortiment onder Campina goed vindt passen. Daarnaast zouden ze het liefst producten willen kopen van een merk dat ze al kennen.
Als bedrijf moet je goed naar je merken kijken. Ik geloof heel erg in merken
In een interview met Food&Agribusiness, anderhalf jaar geleden, zei CEO Hein Schumacher: “Als bedrijf moet je goed naar je merken kijken. Ik geloof heel erg in merken. Wat past wel en wat niet bij een merk? Campina havermelk, zou dat passend zijn? Of Vifit met eiwit van tuinbonen? (...) Of het merk Campina ook een vegan product zou kunnen hebben, dat weet ik nog niet. Dat geldt ook voor Chocomel. We hebben al verschillende varianten, van 0% vet tot lactosevrij. Kan daar een vegan variant bij?”
Deze introductie heeft als doel om waarde toe te voegen bovenop onze reguliere zuivelactiviteiten
Op de vraag wat de verwachting van het bedrijf is over de ontwikkeling van de plantaardige markt laat het weten: ‘Het verwaarden van zuivel is en blijft de kern van onze activiteiten. In Nederland bestaat de consumentenmarkt voor 90% uit zuivel en voor 10% uit plantaardige producten. Deze introductie heeft als doel om waarde toe te voegen bovenop onze reguliere zuivelactiviteiten. Daarnaast zien we dat consumenten plantaardige producten én melkproducten gebruiken. De twee kunnen dus goed naast elkaar bestaan.’

Haver en soja uit Europa

De haver en soja die gebruikt wordt, komt uit Europa. Het bedrijf onderzoekt wel of leden-melkveehouders deze gewassen in Nederland kunnen gaan telen, zo werd eerder al bekend. ‘Maar wel van de juiste kwaliteit die we nastreven én met het juiste verdienvermogen voor boeren’, zo laat het bedrijf desgevraagd weten. Voor productie van de nieuwe plantaardige drinks werkt FrieslandCampina samen met een externe producent. De drinks zijn verrijkt met calcium, vitamine B2, B12 en D. De sojadrink is rijk aan eiwit en aan de haverdrink is extra erwteneiwit toegevoegd. Vanaf volgende week zijn de producten, in het schap met houdbare dranken, te koop bij Albert Heijn en een week later bij Jumbo. Daarna volgen andere supermarkten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur