Oatly zet extra in op de koffieproducten, de barista-lijn door mensen te laten proeven. Foto: Oatly
In dit artikel
Het Zweedse Oatly is ‘obsessief’ bezig met consument zover krijgen om zijn product een keer te proeven. De haverdrankproducent wil meer mensen overtuigen om te kiezen voor zijn drank.
Dit doet het bedrijf met name door extra in te zetten op zijn koffieproducten, de barista-lijn. Dat blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal van 2025 die het bedrijf heeft gepubliceerd. Een van de belangrijkste barrières is volgens Oatly de perceptie van smaak. Consumenten denken dat haverdrank minder lekker is, maar Oatly zet een campagne op om dat te ontkrachten.
Door Oatly zichtbaarder in foodservice in zetten, reclames te verspreiden en in retail zichtbaar te zijn, hoopt het bedrijf de relevantie te vergroten en consumenten te overtuigen het product een keer te proberen en over te stappen van koemelk naar haverdrank. “Een voorbeeld hiervan is onze blinde smaaktesten,” vertelt Daniel Ordoñez, directeur van Oatly. Ook in Nederland is zo’n blinde smaaktest uitgevoerd. “We hebben smaaktesten uitgevoerd in vele markten en de resultaten zijn opmerkelijk consistent. Ongeveer de helft van de ondervraagden verwijst naar Oatly als zuivelmelk. Aangezien we nog niet 50% van de huishoudens bereiken, betekent dit mogelijk dat miljoenen mensen een suboptimale koffie-ervaring hebben.”
Focus op koffie
Het is een van de doelen van Oatly dit jaar om meer consumenten kennis te laten maken met zijn producten. De focus komt dit jaar op de producten die nu al goed lopen, zoals het koffieportfolio. Tekenend hiervoor is de stop van het bedrijf met Oatgurt, de haveryoghurt die het vorig jaar introduceerde. De producent wil dit jaar winstgevende groei laten zien.
Oatly positief over cijfers
De omzet van Oatly was in het eerste kwartaal van dit jaar lager dan vorig jaar met $198 miljoen (-0,8%). Maar als de negatieve wisselkoerseffecten niet worden meegerekend, is de omzet wel hoger dan vorig jaar. In Noord-Amerika nam de verkoop iets af, maar dat werd gecompenseerd door de regio Groot-China. Het totale verkochte volume groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 9,2% naar 144,6 miljoen liter, vergeleken met 132,4 miljoen liter in het eerste kwartaal van 2024. Oatly noteert nog een verlies, maar er is een verbetering ten opzichte van 2024. Het nettoverlies is $12 miljoen, ten opzichte van de $33 miljoen van een jaar geleden.