In dit artikel
Smaak is de toegangssleutel tot consumentenacceptatie van vlees- en zuivelvervangers. Toch laat die smaak nog te wensen over, helemaal als dit wordt gekoppeld aan Nederlandse eiwitbronnen. Wat is dan de smaak die op dit moment gemist wordt in producten en wat zijn de mogelijkheden om de smaak te verbeteren?
Een argument voor consumenten om geen vleesvervangers te eten, is dat de smaak tegenvalt. Smaak en prijs zijn de belangrijkste redenen om een product herhaaldelijk te kopen, daarna volgen de gezondheid of eigen overtuigingen. Monique Vingerhoeds, expertiseleider Food Consumer Behaviour, doet bij de Wageningen University & Research (WUR) onderzoek naar het consumentengedrag. âDat is ook de crux bij vleesvervangers: je moet een nieuwe smaak leren ontwikkelen en daarvoor moet je een voedingsmiddel gemiddeld zeven keer hebben geconsumeerd. Kinderen leren op die manier bepaalde groentes eten, maar bij volwassenen is het natuurlijk moeilijk om iemand te overtuigen om iets dat de eerste keer niet als lekker wordt ervaren, opnieuw te kopen.â Dat is ook een van de redenen waarom er nu wordt ingezet op het nabootsen van bekende smaken.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij