35% van de Nederlanders staat open voor hybride zuivel. Foto: Canva
In dit artikel
Een derde van de Nederlanders wil hybride zuivel wel proberen. De duurzaamheidsaspecten zijn interessant, maar consumenten zijn sceptisch over de smaak.
Uit consumentenonderzoek dat PanelWizard heeft uitgevoerd in 2025 in opdracht van ABN Amro blijkt dat 35% van de ondervraagden een hybride zuivel product zou proberen. Daarbij wordt uitgegaan van een product bestaande uit 70% koemelk en 30% plantaardige ingrediënten en een gelijke prijs. Hoe jonger of hoger opgeleid, hoe vaker de consument openstaat voor hybride melk. 28% zegt zeker niet bereid te zijn om hybride zuivel te proberen. Nederlanders die de hybride melk niet willen proberen, zijn tevreden met gewone koemelk, geloven niet dat de smaak vergelijkbaar zal zijn of vinden het concept vreemd klinken. Ook drinken veel respondenten sowieso alleen plantaardige dranken of überhaupt geen melk.
Bereidheid hybride vlees
In 2020 liet de ABN Amro al een studie uitvoeren naar de bereidheid om hybride vlees te eten. Toen was grofweg 30% van de consumenten bereid om hybride vlees te eten als alternatief voor vlees bij de avondmaaltijd. Dat percentage is nagenoeg gelijk gebleven, meldt de bank nu.
Krimp veestapel als kans
ABN Amro ziet hybride vlees- en zuivelproducten als een kans voor de vlees- en zuivelindustrie om zich te verduurzamen. Met name met het oog op de krimpende melkveestapel zal het aanbod van vlees en zuivel afnemen. Het wordt dan volgens analisten interessanter om dierlijke eiwitten met plantaardige te combineren om de aanvoer stabiel te houden en de prijzen lager te houden. De bank voorspelt dat de totale veestapel in Nederland krimpt met 15 tot 18%. De melkveestapel krimpt mogelijk met 9%.
Eiwit Congres 2026: Smaakt naar meer! Van eerste hap naar blijvende verandering in de eiwittransitie. Ontdek wat herhaalaankopen in de weg staat én hoe smaak kan overtuigen. Meld je alvast aan voor het congres op 5 maart 2026 in Wageningen