Overslag van cacaobonen. De CO2-uitstoot van de grootste foodbedrijven is vooral toegenomen in de keten van toeleveranciers. - Foto: ANP
De CO2-uitstoot van de negen grootste foodbedrijven is het afgelopen jaar toegenomen met 7%.
Meer productie, meer CO2-uitstoot grote foodbedrijven
Op drie na daalde de directe uitstoot van de bedrijven (Scope 1 en 2) wel in de afgelopen maanden. Toch blijkt het moeilijk te zijn om de uitstoot verder in de keten te verminderen. Dit is goed voor ongeveer 90% van de totale CO2-uitstoot bij de productie van deze merken. General Mills, JBS, Kellogg, Mondelez en PepsiCo geven aan dat de CO2-uitstoot is toegenomen doordat er meer producten zijn verkocht. Just Food stelt dat het lastig is om doelen te behalen in het huidige economische klimaat: kosten van het levensonderhoud zijn gestegen en er zijn nog steeds problemen in de ketens. Ook bedrijven zien de winst in het derde kwartaal veelal inkrimpen en analisten verwachten dat hierdoor ook de investeringen in duurzaamheid zullen verminderen.Danone: 5% minder CO2-uitstoot
Danone komt het best uit de analyse van de CO2-uitstoot van de grote foodbedrijven. Dit zuivelbedrijf heeft de afgelopen twaalf maanden 5% verminder uitstoot gerealiseerd in hun toeleveringsketen. Dit komt met name door het veranderen van meetmethodes voor de rapportage. Maar ook 350.000 ton komt voort uit de overstap naar regeneratieve landbouw. Andere foodbedrijven, waaronder Nestlé, hebben ook regeneratieve landbouw op hun lijstje staan van actiepunten, maar zijn hier nog niet significant mee bezig.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij