UPcycled4food is een initiatief van Foodvalley om van geüpcycled voedsel de nieuwe norm te maken. Foto: Foodvalley
Het Foodvalley-initiatief UPcycled4Food, een samenwerking met als ambitie om van geüpcycled voedsel de nieuwe norm te maken, gaat een nieuwe fase in.
De betrokkenheid van de hele voedselwaardeketen is cruciaal voor een opschaalbare circulaire productie van voedsel. Sinds de lancering van UPcycled4Food in juni vorig jaar tijdens de ‘Halving Food Waste in Europe’-conferentie is het draagvlak voor het initiatief gegroeid.
“Door precompetitief samen te werken in de gehele waardeketen, kunnen we de grootste barrière voor het bevorderen van upcycled food-innovaties aanpakken: het gebrek aan een duidelijke waardepropositie voor retailers en foodserviceproviders,” zegt Caroline Duivenvoorden, Programmamanager Circulaire Agrofood bij Foodvalley.
Testen van circulaire voorbeelden
UPcycled4Food ontwikkelt en test met voorbeeldproducten in twee productcategorieën: bakkerij & zoetwaren en vlees- en zuivelalternatieven. Van deze fictieve producten is een deel gemaakt van geüpcyclede ingrediënten en ander deel van reguliere (ook wel ‘virgin’) materialen. Fase 2 bestaat uit een beoordeling van de voorbeeldproducten ten opzichte van elkaar met scores op duurzaamheid, gezondheid en economie.
Waarde van geüpcycled voedsel in beeld
De beoordeling van de voorbeeldproducten biedt een ijkpunt voor de evaluatie van nieuwe producten, die daadwerkelijk geüpcyclede ingrediënten bevatten. Dit helpt de voedselwaardeketen met de waardepropositie overeenkomen. Producenten kunnen aantonen wat de waarde van producten met geüpcyclede ingrediënten is vergeleken met producten gemaakt van ‘virgin’ materialen. Retailers kunnen het circulaire product juist positioneren in hun schap. Kopers krijgen de nodige informatie en kunnen bewust de duurzame keuze maken.
Nieuwe norm
Het voornaamste doel van UPcycled4food is dat het upcyclen en circulair produceren van voedsel de norm wordt. Dit zal het voedselverlies- en verspilling in de keten aanzienlijk verminderen. “We nodigen partners uit die geïnteresseerd zijn om bij te dragen aan de eerste fase van het UPcycled4Food-initiatief, evenals partners die een sleutelrol kunnen spelen bij het mogelijk maken of ondersteunen van fase 2. Daarin wordt de werkelijke impact van representatieve upcycled food-producten aangetoond en gevalideerd,” zegt Duivenvoorden.