Skip to content

Graan als eiwitbron sterker in de markt zetten

Bijna een kwart van onze eiwitinname komt uit graan. Leveranciers kunnen hier in hun communicatie op inspelen. Bijvoorbeeld met de claim ‘bron van eiwit’.

Updated on:
Achtergrond
Grondstoffen
graan eiwitbron premium

Door graan als eiwitbron te herwaarderen, ontstaan nieuwe marktkansen. Foto: Mark Pasveer

Brood wordt vaak over het hoofd gezien als een belangrijke bron van plantaardige eiwitten, zo blijkt uit data van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Door graan als eiwitbron te herwaarderen, ontstaan nieuwe marktkansen. Een juiste boodschap is daarbij essentieel.

In het kader van de eiwittransitie is een grote zoektocht gestart naar nieuwe, alternatieve eiwitbronnen, weet Linda van Zonsbeek, voedingskundige van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). “Er zijn zelfs met eiwit verrijkte kant-en-klare pannenkoeken op de markt. Maar het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Vaak wordt vergeten dat brood en graanproducten een belangrijke leverancier van plantaardig eiwit zijn. Bijna een kwart (23%) van onze eiwitinname komt uit graanproducten. Met twee sneetjes volkorenbrood krijgen we al 7,8 gram eiwit binnen. Dat is meer dan een ei, avocado of glas sojadrink.”

Eiwitgehalte verschilt per soort graan

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur