Skip to content

Groei Beyond Meat stagneert, verlies neemt toe

De forse groei die voorspeld werd voor de categorie vleesvervangers is naar beneden bijgesteld.

Updated on:
Business
Achtergrond
Foto: ANP premium

Foto: ANP

De omzet van Beyond Meat daalde in het laatste kwartaal van 2021. Ook Maple Leaf Foods zag de verkopen teruglopen. De forse groei die voorspeld werd voor de categorie vleesvervangers is naar beneden bijgesteld.

De omzetgroei stagneerde eind vorig jaar bij Beyond Meat. De producent van vleesvervangers noteerde een omzet van ruim 1% minder dan een jaar eerder en kwam uit op ruim $ 100 miljoen. Over het gehele jaar groeide de omzet met 14%, terwijl de groei in 2020 nog 37% was. Het nettoresultaat in het vierde kwartaal 2021 bedroeg -$ 80,4 miljoen. Een toename van het verlies van ruim 220% ten opzichte van 2020. Over heel 2021 nam het verlies toe tot $ 182 miljoen, een toename van 245%.

VS retail daalt

Het bedrijf noemt ‘een tijdelijke verstoring’ in de groei van de Amerikaanse retail, voor zowel het Beyond Meat-merk als de hele categorie vleesvervangers, de reden van de dalingen. “De hamvraag is of deze verminderde groei een afwijking is of een voorbode van wat komen gaat. Zoals onze vooruitzichten voor 2022 laten zien, zijn we van mening dat het groeitempo van vorig jaar tijdelijk is en dat de groei dit jaar naar hogere niveaus zal stijgen”, zo zei CEO Ethan Brown in een toelichting op de cijfers. De omzet in de Amerikaanse retail nam af met 20%, waar de foodservice-omzet toenam met 35%. De totale omzet in de VS in het derde kwartaal daalde met 9%. De daling in de Amerikaanse retail kwam door drie ontwikkelingen volgens Brown: langzame groei van de hele categorie, toenemende concurrentie en de focus van Beyond Meat op het opschalen van innovatie en samenwerkingen in plaats van het op de markt brengen van nieuwe producten.

‘Solide basis’

Brown zei hij dat er de afgelopen jaren fors is geïnvesteerd in onder andere productielocaties en innovaties, maar dat er nu een “solide basis” staat en dat hij niet van plan is de bedrijfskosten te laten groeien in 2022. 2021 noemt hij het jaar van investeringen in schaalvergroting en 2022 het jaar van uitvoering. Brown noemt verschillende redenen voor het vertrouwen dat hij heeft in 2022. Zo heeft het bedrijf fors geïnvesteerd in productinnovatie en opschaling, maar heeft het gewacht met het in de praktijk brengen tot na de Covid-pandemie. Ook verwacht hij dat consumenten na de pandemie weer meer focus gaan leggen op gezonder eten en nieuwe dingen proberen.

Lees ook: Producenten zien stagnatie groei vleesvervangers VS

De jaarcijfers werden donderdag 24 februari na de sluiting van de beurs bekendgemaakt. Beyond Meat kon het vertrouwen van beleggers niet winnen. De aandelen daalden bijna 11% in de handelssessie na sluitingstijd van de beurs.

Maple Leaf Foods

Ook de Canadese vlees- en vleesvervangersproducent Maple Leaf Foods, zag de verkopen van vleesvervangers teruglopen. De omzet van de vleesvervangers daalde met 5% vorig jaar en in het vierde kwartaal met 10%. De daling zag het bedrijf vorig jaar al en besloot daarop te gaan onderzoeken waarom de verkopen afnemen. Het onderzoek is nog bezig, maar de producent concludeert wel dat de grote groei eruit is. ‘De resultaten bevestigen tot nu toe dat het onwaarschijnlijk is dat de zeer hoge categoriegroeipercentages die eerder door veel branche-experts werden voorspeld, worden bereikt gezien de huidige feedback van klanten, ervaring, kooppercentages en penetratie van huishoudens’, aldus het bedrijf. “Er werd gewoon niet aan de behoeften van de consument voldaan en ze herhaalden geen verkopen.” Er werd niet voldaan aan de wens van de klant op het gebied van smaak, prijs, de mate van bewerking en de bereiding van het product.

Kleinere groei

Maple Leaf gaat nu uit van een groei van de categorie met jaarlijks gemiddeld 10 tot 15%. Met de nieuwe inzichten gaat het bedrijf de strategie aanpassen met het doel de ebitda voor deze business stabiel te laten of te verbeteren binnen 18 maanden. Volgens het bedrijf is er wel een hoge bereidheid bij mensen die gestopt zijn met kopen van vleesvervangers om het weer opnieuw te proberen omdat ze nieuwsgierig en geïnteresseerd blijven in plantaardige eiwitten. ‘Dus hoewel we de categorie zien groeien, verwachten we dat het een gematigder maar nog steeds aantrekkelijk tempo zal hebben’, aldus de producent.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur