Jos Klerx tijdens zijn lezing op de Horecava. - Foto's: Jos Klerx
In dit artikel
Jos Klerx, sectormanager horeca, recreatie en toerisme bij Rabobank, waarschuwt voor het belang van digitalisering. âHet personeelstekort in de horeca gaat de komende dertig jaar niet weg. Daarom moet de sector inzetten op digitalisering en robotisering. Dat is essentieel om in de toekomst gastvrijheid te kunnen blijven biedenâ, zo benadrukte hij tijdens zijn lezing tijdens de Horecava in RAI Amsterdam.
Het herstel is beter dan verwacht. De consument heeft de horeca teruggevondenDe sectormanager verwacht dit jaar een herstel van de omzet. âIn alle sectoren voorzien we groei. Hotels hebben de afgelopen tijd de grootste omzetstijging doorgemaakt doordat het internationale toerisme weer goed op gang is gekomen. De hotelprijzen staan in de top 3 van meest gestegen prijzen. Maar helaas hebben de ondernemers hun omzet niet zoveel zien toenemen dat de inflatie wordt gecompenseerd. Daardoor staan de marges nog altijd onder druk. Er is nog geen volledig herstel ten opzichte van de omzet voor Covid. Toch ben ik als bankier tevreden. Het herstel is beter dan verwacht. De consument heeft de horeca teruggevonden.â
Personeelstekort
Er zijn echter ook uitdagingen, bedrukt Klerx. âDe personeelskosten zijn enorm. De vacaturegraad in de horecasector is historisch hoog. Helaas zal dit personeelstekort de komende dertig jaar niet weggaan. Dat komt onder meer door de grote vergrijzing, zowel in Nederland als binnen de sector, en door de beperkte instroom van studenten die kiezen voor een horecaopleiding. In een artikel van het Friesch Dagblad las ik dat er 30% minder aanmeldingen zijn voor de hotelschool en 18% minder aanmeldingen voor koksopleidingen. Terwijl het horecabezoek niet zal afnemen, maar eerder stijgt. Bovendien zijn de gasten heel kritisch. Ik kom uit Tilburg en merk dat veel mensen het vervelend vinden om in het Engels bediend te worden.â Lees verder onder foto {{foto,2}}Digitalisering
Dat zorgt voor een groot probleem voor de sector. âMet minder personeel komen de gasttevredenheid en reviewscore onder druk te staanâ, weet Klerx. âOnderschat zoân score niet. Goede reviews zorgen voor een betere winstgevendheid van het bedrijf.â Digitalisering is volgens hem dé oplossing. âBedrijven die digitaliseren zijn meer winstgevend. Digitalisering zorgt voor betere marges, minder personeel, meer transacties en veel data, waardoor je beter kunt voorspellen hoeveel gasten je op een bepaalde dag ontvangt en wat zij bestellen.âHet grootste probleem van een hotel vind ik persoonlijk de incheckOp digitaliseringsgebied zijn nog grote stappen te maken, benadrukt hij. âDe horeca loopt enorm achter. Als je kijkt naar het percentage bedrijven per branche dat inzet op digitalisering dan staat de informatieve en communicatieve sector op de eerste plaats. Specialistische zakelijke dienstverlening zijn tweede en overige zakelijke diensten nummer drie. De horeca staat bijna onderaan op de tiende positie. Dat komt vooral doordat ondernemers niet precies weten waar ze moeten beginnen â er is dus een gebrek aan kennis â en doordat ze bang zijn dat digitalisering ten koste gaat van de gastbeleving.â Het tegendeel is volgens hem het geval. âDigitalisering kan juist voor een betere klantbeleving zorgen.â Dat illustreert hij met een voorbeeld: âHet grootste probleem van een hotel vind ik persoonlijk de incheck. Je moet in de rij staan voor je naar je kamer mag. Digitaal inchecken is makkelijker en sneller. Dan heb je als gast veel meer tijd om te genieten van alle hotelfaciliteiten. Ook het personeel kan anders worden ingezet en zich bijvoorbeeld richten op upselling.â
Vereenvoudigen van processen
Naast digitalisering is het tevens van belang om de processen in het bedrijf te vereenvoudigen. âMet minder koks moet je op een andere manieren met maaltijden omgaan en dus meer standaardiseren. Door deze vereenvoudiging zorg je ervoor dat iedere medewerker de maaltijd kan bereiden, of verwarmen. Het personeel hoeft niet opgeleid te zijn. Feitelijk doet het apparaat het werk. Het resultaat is een eenzelfde (hoge) kwaliteit.â Ook robotisering kan hierbij een rol spelen. âIn Texas is de eerste McDonald's-vestiging geopend die volledig zonder personeel draait. Al het werk wordt door robots uitgevoerd. Robots zijn een uitstekende oplossing voor werkzaamheden waarbij telkens dezelfde producten worden gemaakt. De efficiëntie gaat omhoog en er is minder personeel nodig, waardoor de medewerkers beter ingezet kunnen worden. Helaas zijn de investeringskosten wel heel hoog. Zeker nu de technologie nog in de kinderschoenen staat.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst