Albert Heijn lanceert 15 producten in de categorieën zuivel, vlees en vleeswaren verrijkt met plantaardige ingrediënten. Foto: AH
In dit artikel
Albert Heijn lanceert 15 nieuwe producten met een combinatie van dierlijke en plantaardige ingrediënten. De supermarktketen wil met deze productlijn plantaardiger eten makkelijker en lekkerder maken.
De productlijn combineert dierlijke producten zoals koemelk en vlees met plantaardige ingrediënten zoals veldboneneiwit, suikerbietenvezels, knolselderij en boterbonen. Hierdoor hebben producten zoals hamburgers en zuiveldrinks de vertrouwde smaak van vlees en melk. Tegelijkertijd zorgen de plantaardige ingrediënten dat het product verbeterde voedingswaarde heeft en een lagere milieu-impact. De prijs van producten is gelijk aan of goedkoper dan de volledige dierlijke variant.
Verrijkte zuivel- en vleesproducten
De categorieën zuivel, vlees en vleeswaren kennen vanaf vandaag dus ook hybride producten. In het zuivelschap komen twee zuiveldrinks met een mix van melk en plantaardige eiwitten. In het vleesschap liggen 7 vleesproducten, zoals hamburgers, mager gehakt, braadworsten, soepballetjes en chipolataworstjes verrijkt met suikerbietenvezel. Albert Heijn lanceert daarnaast zes soorten vleeswaren, waaronder grillworst, gekookte worst, boterhamworst en gebraden gehakt met knolselderij en koolrabi. Daarnaast heeft de retailer cervelaat en salami verrijkt met boterbonen.
Meer plantaardige eiwitten verkopen
De introductie maakt deel uit van Albert Heijns bredere strategie om plantaardige eiwitten toegankelijker te maken. “Het idee van combinatieproducten is nieuw en kan even wennen zijn”, zegt Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn. “Uit smaakonderzoek blijkt echter dat deze producten net zo lekker zijn als de reguliere varianten.” De supermarkt zet sterk in op de eiwittransitie en streeft ernaar dat in 2030 minstens 60% van de verkochte eiwitten plantaardig is. Eind 2024 lag dit aandeel nog op 44,2%.
Opkomst hybride producten in de supermarkt
De openlijke promotie door de Albert Heijn van vlees- en zuivelproducten verrijkt met plantaardige ingrediënten is een nieuwe ontwikkeling. Verschillende supermarkten zijn meer hybride producten gaan voeren, maar verhogen de plantaardige verrijking geleidelijk. De verwachting is dat een hybride product dat de vertrouwde smaak, textuur en prijs behoudt op meer consumentenacceptatie kan rekenen.
Eiwit Congres 2026: Smaakt naar meer! Van eerste hap naar blijvende verandering in de eiwittransitie. Ontdek wat herhaalaankopen in de weg staat én hoe smaak kan overtuigen. Meld je alvast aan voor het congres op 5 maart 2026 in Wageningen