Skip to content

Volop kansen voor hybride producten: ‘Benadruk milieu- en gezondheidswinst’

De drie belangrijke pijlers voor het succes van hybride producten zijn: het benadrukken van een goede smaak, gezondheidsvoordelen en milieuwinst. De allerbelangrijkste factor blijft echter de prijs.

Updated on:
Achtergrond
Innovatie
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Het flexitarisme heeft zich binnen Europa stevig gevestigd als trend. Dat vraagt om een herwaardering van hybride producten, vindt Alice Pilkington van marktonderzoeksbureau Mintel. Tijdens het event ‘Hybrid Products - Mixed Feelings, Mixed Opportunities’ van The Protein Community (Foodvalley) noemt ze drie belangrijke pijlers voor succes: het benadrukken van een goede smaak, gezondheidsvoordelen en milieuwinst. De allerbelangrijkste factor blijft echter de prijs.

Het flexitarisme groeit. Toch is de vraag naar hybride producten jarenlang achtergebleven. “Het was voor sommige producten simpelweg gewoon te vroeg”, vertelt Alice Pilkington van markonderzoeksbureau Mintel tijdens het event ‘Hybrid Products - Mixed Feelings, Mixed Opportunities’, van The Protein Community (Foodvalley). Ter illustratie noemt ze de producten die onder het merk Funky Flexetarian in 2016 in Groot-Brittannië op de markt kwamen. "De term 'flexitariër' was destijds nog te onbekend. Daardoor vonden deze producten geen weerklank bij de consument.” Inmiddels is er veel veranderd, ervaart ze. “We hebben de afgelopen jaren in de media grote fundamentele veranderingen gezien in de berichtgeving over de impact van het flexitarisme. Daardoor zijn consumenten inmiddels veel ontvankelijker voor hybride producten.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur